Szabó Katalin









Transforming Education: Integrating AI, AR, VR, and 3D Printing for Effective Learning
“A projektet az Európai Bizottság támogatta. A honlapon megjelentek nem szükségszerűen tükrözik az Európai Bizottság nézeteit.”
2023-1-HU01-KA121-SCH-000137839
Kurzusszervező:
Europass Teacher Academy
Helye, ideje: Rovinj (Horvátország)
2024. július 15-20.
BESZÁMOLÓ:
Hol voltam, és miért (milyen motiváció vezérelt)?
Valenciában, 2024 Európa Zöld Fővárosában vettem részt a Transforming Education: Integrating AI, AR, VR, and 3D Printing for Effective Learning című kurzuson. Azért választottam ezt a témát, mert az utóbbi időben elég sokat foglalkoztatott a mesterséges intelligencia oktatásban való felhasználása, valamint fontosnak tartom, hogy naprakész legyek a legújabb technológiákkal kapcsolatban, hogy tudjam, hogyan építhetem be őket a mindennapi tanári gyakorlatomba a hatékony tanulás érdekében. Ezen kívül a várost is nagyon vonzóvá tette számomra a 2024-re elnyert címe, és kíváncsi voltam, hogy milyen fenntarthatósági stratégiákat alkalmaznak.
A kurzusról
A Europass Teacher Academy jelentős tapasztalattal rendelkezik az oktatás terén, és számos továbbképzést szervez pedagógusok számára Európa-szerte. Az általam választott kurzusra különféle oktatási szintekről érkeztek résztvevők, középiskolai tanárok, egyetemi oktatók és óvodapedagógusok egyaránt. A kurzus fő témája az oktatás átalakítása volt, különös tekintettel az új technológiák megismerésére és beépítésére a mindennapi oktatási gyakorlatba.
Foglalkoztunk a 3D nyomtatással, és elsajátítottuk a Tinkercad nevű 3D tervezőprogram, valamint a PrusaSlicer alkalmazás használatát, amely lehetővé teszi a meglévő tervek szerkesztését a legoptimálisabb nyomtatási eredmény érdekében. Saját terveket is készítettünk, majd kinyomtattuk őket, miközben az oktatónk részletesen bemutatta a nyomtatók működését és beállítását.
Emellett tanultunk a kiterjesztett (AR) és a virtuális valóság (VR) technológiákról, és lehetőségünk volt professzionális VR szemüvegeket is kipróbálni. A legjobban azt vártam, hogy mélyebben megismerjem a mesterséges intelligencia (AI) fejlesztéseit. Az oktatónk számos hasznos alkalmazást mutatott be, amelyek lehetőséget adnak arra, hogy saját tudományos területünkön tananyagokat hozzunk létre a segítségével. Különösen érdekes volt a Gamma alkalmazás, amellyel gyorsan készíthetünk prezentációkat bármilyen témában, illetve a Diffit, amely komplett tananyagok létrehozását teszi lehetővé ellenőrző kérdésekkel együtt. A Character.ai segítségével személyre szabott AI-t hozhatunk létre, amellyel cseveghetünk, nagy tudósokkal „beszélhetünk,” vagy akár nyelvet tanulhatunk egy mesterséges intelligencia alapú tanárral.
A kurzus során több csoportmunkában vettünk részt, amelyek nemcsak a technológiai tudásom fejlesztéséhez járultak hozzá, hanem az angol nyelvű kommunikációmat is erősítették, miközben új kapcsolatokat építettem ki.
Ha hazajöttem, hogyan fogom hasznosítani az iskolámban?
A kurzus során megismert alkalmazásokat szeretném beépíteni a matematika óráimba és különböző iskolai projektekbe. Célom, hogy a diákjaimat is megismertessem ezekkel a technológiákkal, és megmutassam, hogyan használhatják a mesterséges intelligenciát a saját fejlődésük érdekében. Például prezentációk készítéséhez is alkalmazhatják az AI-t, de fontosnak tartom hangsúlyozni, hogy ez nem helyettesíti a téma alapos megismerését és a felkészülést. A térgeometria tanításában különösen hasznosnak tartom a Tinkercad alkalmazását, amely lehetővé teszi a diákok számára, hogy 3D terveket készítsenek. Ez nemcsak a térlátásukat fejleszti, hanem a kreativitásukat is ösztönzi, miközben a modern technológiák világába is betekintést nyernek.
Délutáni programok, EU-s alapelvek
Szabadidőmben részt vettem egy vezetett sétán, amely során megismertem Valencia óvárosát, annak legszebb és leghíresebb látnivalóit, mint például a Torres de Serranos, a Carrer de la Llotja és a Catedral de Valencia. Ezek a kulturális örökségek nemcsak Spanyolország, hanem az Európai Unió közös történelmi és építészeti értékei is, melyek megőrzése a fenntartható fejlődés egyik kiemelt célja. Az Unió alapelvei közé tartozik a kulturális sokszínűség védelme, amely Valenciában különösen érezhető, hiszen a város nemcsak a történelmi épületek megőrzésére, hanem a helyi hagyományok, mint például a gasztronómia ápolására is nagy hangsúlyt fektet.
Itt találkoztam először a tradicionális paellával, amely, ahogyan azt megtudtam, eredetileg nyúl és csirke húsával készül, nem pedig tengeri herkentyűkkel, ahogy azt sokan gondolják. Emellett megkóstoltam az Horchata-t is, amely a földimandulából készített, helyi specialitásként ismert növényi ital. Ez az élmény emlékeztetett az Unió elkötelezettségére a környezettudatos termelés és az egészséges élelmiszerek népszerűsítése iránt.
A városban tett sétám során bejártam a Jardín del Túria-t is, amely a korábbi Túria folyó medrében kialakított hatalmas park. Ez a zöldterület tökéletes példája a fenntartható városi tervezésnek, amely támogatja az egészséges életmódot és a biodiverzitást. A park különösen fontos szerepet játszik a klímaváltozás elleni küzdelemben, hiszen növényvilága hozzájárul a szén-dioxid megkötéséhez, ami az Európai Zöld Megállapodás egyik kulcsfontosságú célja.
Ellátogattam a tengerpartra is, amely rendkívül széles és hosszú, a tiszta környezet pedig a tengerparti ökoszisztéma megőrzésére irányuló európai uniós irányelvek sikerességét tükrözi. Ezen kívül a Művészetek és Tudományok városában tett látogatásom alkalmával mélyebb betekintést nyertem az innováció és a fenntarthatóság összefonódásába. Itt megtekintettem Európa egyik legnagyobb akváriumát, ahol a tenger élővilága mellett az óceánok védelmének fontosságáról is sokat tanultam. Az Unió különösen elkötelezett a környezetvédelem és az óceánok fenntartható használata mellett, ami itt kézzelfogható formában jelent meg.
Valencia egy olyan város, amely kiváló példája az európai multikulturalizmusnak és a fenntarthatóság alapelveinek, hiszen egyszerre ápolja gazdag történelmi és kulturális örökségét, miközben előtérbe helyezi a jövőbe mutató, környezettudatos megoldásokat.
Rövid konklúzió, ajánlás, jövőbeli terv
Az oktatás jól szervezett volt, minden segítséget megkaptunk ahhoz, hogy ezt az egy hetet hasznosan és eredményesen eltölthessük a városban. A tanárunk még egy tai chi órával is készült nekünk, mert a tanítás mellett a pszichés egészségünkre is nagyon odafigyelt. Ajánlom ezt a kurzust mindenkinek, aki szeretne lépést tartani az oktatás modern kihívásaival.