Németh Violetta

MINDFULNESS AT SCHOOL. Mindful Teachers – Mindful Students

   

“A projektet az Európai Bizottság támogatta. A honlapon megjelentek nem szükségszerűen tükrözik az Európai Bizottság nézeteit.”
Project code: 2023-1-HU01-KA121-SCH-000137839

      

Kurzusszervező: 

JUMP Training Academy

      

Helye, ideje: Soverato (Olaszország)

2024. július 28. - augusztus 4.

  

BESZÁMOLÓ

   

Hol voltam és miért (milyen motiváció vezérelt)?

Egy hetet töltöttem Soverato-ban, az olasz csizma talpán, annak lábujjpárna részén, Calabria régióban a Jón-tenger partján.
A választott Erasmus-kurzusom témája a Mindfulness az iskolában volt, alcíme: Mindful teachers, mindful students. Azért választottam ezt a kurzust, mert sokszor láttam, éreztem a diákjaimon és magamon is vagy akár kollégákon a fásultság, túlterheltség jeleit. Szerettem volna ezzel kapcsolatban tanulni, hogy hogyan lehet a kiégést elkerülni, tudatosan odafigyelni magunkra.

   
A kurzusról

Hogyan vigyázzunk a jól-létünkre? “Hiszen, ha a tanár jól van, nyugodt, kiegyensúlyozott, akkor a diák is” - mondta római trénerünk, Alessia Simonetti. Hogyan találom meg a belső egyensúlyt, élhetek minőségi életet, hogyan legyek éber, tudatos, ellenálló, természetes megfigyelő, jelenben lévő, aktív hallgató? Hogyan tudok asszertívan kommunikálni, megküzdeni a berögződéseimmel, átírni a hiedelmeimet, elkerülni a fásultságot, kiégést?
Tanultunk az érzelmi energia zónákról, arról, hogy hogyan kerülhetünk magas és pozitív energia szintekre. On-line teszt segítségével megismertük erősségeinket, és azt, hogy azokat hogyan tudjuk az ideális zónában tartani, és nem alul- vagy túlműködtetni.
Tantermi és külső helyszíneken, a természetben mindfulness gyakorlatokat végeztünk: légző-, mozgásos és bizalom gyakorlatokat, relaxációt, vezetett meditációt, önismereti és kommunikációs feladatokat.

   
Ha hazajöttem, hogyan fogom hasznosítani az iskolámban?

A mobilitás során elsajátított mindfulness technikákat beépíthetem a franciaórákba, hogy segítsem a diákok koncentrációját és stresszkezelését. Osztályfőnökként pedig alkalmazhatom ezeket az eszközöket a csoportdinamika erősítésére és a tanulók érzelmi jólétének támogatására.
Az iskola gyakorlatában a mindfulness bevezetése hozzájárulhat a tanulók és a tanárok mentális egészségének javításához. A mindfulness technikák alkalmazásával nemcsak a diákok, hanem a saját és kollégáim mentális egészségét is támogathatom, csökkentve a stresszt és megelőzve a kiégést. Ezek a módszerek segíthetnek a mindennapi tanári kihívások kezelésében, javítva a munkamorált és az iskolai légkört.


Délutáni programok, eu-s alapelvek
A soverato-i Villa Gabriella-ban családias környezetben 17 Erasmus-os tanárral (német, cseh, szlovák, lengyel és magyar) felfedezhettük dél-olaszország egyik legszegényebb régiójának csodás ízeit, kultúráját, hegyi falvait és kék-zónás, teljesen átlátszó és tiszta tengerét. Egymástól, élettapasztalatokból is rengeteget tanultunk, szoros barátságok szövődtek.
Nemzeti és regionális parkok, természetvédelmi területek találhatóak a régióban, valamint Soverato területén a tengerparti szakasz kék zászlós, amely kiemelt tisztaságú vizet jelent.
Befogadási és sokszínűségi stratégiájuk, hogy a fiatalokat és a bevándorlókat a fokozatosan elnéptelenedő hegyi falvakba tervezik betelepíteni.
A helyi önkormányzatok által létrehozott ifjúsági tanácsok lehetőséget biztosítanak a fiataloknak arra, hogy részt vegyenek a közösségi döntéshozatalban és megfogalmazzák véleményüket a helyi ügyekben. A helyi önkormányzatok egyre gyakrabban alkalmazzák a részvételi költségvetést, ahol a polgárok közvetlenül beleszólhatnak abba, hogy mire költse a város vagy a falu a közpénzt, és közösen döntenek a prioritásokról.
Az iskolákban és helyi közösségi központokban rendszeresen tartanak előadásokat és workshopokat az egészséges táplálkozás fontosságáról. Calabria régióban működnek mentális egészségügyi szolgáltatások és tanácsadó központok, amelyek külön figyelmet fordítanak a fiatalok lelki egyensúlyának fenntartására. Iskolai pszichológusok és tanácsadók is rendelkezésre állnak, hogy segítsenek a stresszkezelésben, szorongás csökkentésében és az érzelmi kihívások kezelésében.

   
Rövid konklúzió, ajánlás, jövőbeli terv
Rendkívül barátságos, vendégszerető és profi házigazdáink a tenyerükön hordoztak minket: egy nagy család lehettünk, otthon érezhettük magunkat, bármikor visszavárnak. Én pedig várom, hogy a sok jó gyakorlatot megoszthassam a diákokkal és oktatótársaimmal!