Marosi Andrea

ChatGPT and Basic AI Tools

   

“A projektet az Európai Bizottság támogatta. A honlapon megjelentek nem szükségszerűen tükrözik az Európai Bizottság nézeteit.”
2023-1-HU01-KA121-SCH-000137839

      

Kurzusszervező:

Europass Teacher Academy

      

Helye, ideje: Prága (Csehország)

2024. augusztus 26-31.

  

BESZÁMOLÓ

  

Hol voltam, és miért?

2024 augusztusában, a Hunfalvy Erasmus pályázatának keretében Prágába látogattam egy 6 napos kurzusra. A csoport témája a mesterséges intelligencia alkalmazásáról, annak az oktatásban való hatékony használatáról szólt. Azért választottam ezt a kurzust, mert, szeretek naprakész lenni a legújabb technológiai trendekkel kapcsolatban, különösen az MI területén, amely gyorsan fejlődik és egyre fontosabb szerepet játszik az oktatásban és a munkaerőpiacon. Érdekelt, hogyan tudnám az MI-t integrálni az oktatásba, például az órák interaktívabbá, hatékonyabbá tételével, valamint az adminisztratív feladatok automatizálásával. 

   

A kurzusról 

A kurzust a Europass Teacher Academy prágai képző szervezte tartotta. A kurzus a város egyik központi irodaépületének egyik kis termében zajlott, váltakozva délelőtt illetve délután. Tanárunk egy olasz származású, de már 10 éve Prágában élő, a témában jártas, másik fél állásában humorista tartotta. Vidám és nyitott természetének köszönhetően remek hangulatban zajlottak az órák, sok csapatmunkával és játékos bemutatókkal. A tanfolyam során megismerkedtünk a legelterjedtebb MI felületekkel, betekintést nyertünk, hogyan kell jó tag-eket beírni, hogy megfelelő eredményeket kapjunk. Több gyakorlat elvégzésével megtapasztaltuk, hogy a MI nemcsak a tanítási módszerek fejlesztésében, hanem a diákok teljesítményének nyomon követésében, valamint a tananyag személyre szabásában is segíthet. Az MI alkalmazásával kapcsolatos etikai és társadalmi kérdések (pl. adatvédelem, automatizáció) megvitatása révén ráláttunk, hogy mennyire fontos a diákok kritikai gondolkodását is nagy mértékben fejleszteni az MI használatával párhuzamosan.  

   

Ha hazajöttem, hogyan fogom hasznosítani az iskolámban?

A kurzuson tanultakat szeretném alkalmazni, mint matematika tanár, és mint osztályfőnök is. Szeretném a diákok figyelmét felhívni arra a fontos tényre, hogy a MI nem tud mindent helyesen megoldani és nem helyettesítheti a tanulást. Az MI alapú oktatási platformok (pl. Smart Sparrow, DreamBox) képesek személyre szabott tanulási útvonalakat kínálni a diákoknak, automatikusan alkalmazkodva a diák aktuális tudásszintjéhez. Ha egy diák nehezen érti meg egy adott matematikai fogalmat, a rendszer további magyarázatokat és feladatokat kínál, hogy jobban megérthesse. Olyan MI-alapú applikációk, mint a Photomath vagy a WolframAlpha, segíthetnek a diákoknak megoldani matematikai feladatokat, miközben részletesen bemutatják a lépéseket. Ezek az eszközök nemcsak megoldják a feladatot, hanem meg is magyarázzák, így fejlesztve a diákok megértését. Az MI segíthet nagy mennyiségű adat elemzésében, amely hasznos lehet a valós problémák matematikai modellezésénél. A diákok arra is használhatják az MI-t, hogy komplex adathalmazokat elemezzenek, és matematikai modelleket hozzanak létre. Az MI működésének megértéséhez szükséges matematikai modellek, mint például a lineáris algebra vagy a valószínűségszámítás, izgalmas lehetőséget nyújtanak arra, hogy a diákokkal az MI működésén túl annak etikai kérdéseit is megvitassuk, például az algoritmusok igazságosságát, a döntéshozatalt és az adatvédelem problémáit. Legfontosabb tapasztalat mégis az volt, hogy az MI nem is olyan elvarázsolt dolog, bátran lehet és kell is alkalmazni. Szívesen fogom erre kollégáimat és a diákjaimat is ösztönözni.


Délutáni programok, eu-s alapelvek

 A kurzus tanóráin kívül lehetőségem volt megismerkedni Prága világörökség részét képező részeit, valamint a fenntarthatóság érdekében tett lépéseit. Prága Óvárosa, a Kisoldal, és a várnegyed az UNESCO világörökségi helyszínek. A délutáni közös séták során felfedeztük a legfontosabb európai értékeket, mint a Prágai várat, ami a világ egyik legnagyobb várkomplexuma, több mint ezer éves múltra tekint vissza, a Károly hidat, ami a 14. században épült, számos történelmi eseménynek volt tanúja, és összeköti az Óvárost a Kisoldallal. Megcsodáltuk a híres Orlojt is, ami egy 15. századi csillagászati óra, amely az egyik legrégebbi működő óra a világon. Végül körbe jártuk a zsidó negyedet, ami gazdag történelemmel rendelkezik, itt található Európa egyik legrégebbi zsinagógája, a Régi-új zsinagóga. A terület szintén része az UNESCO világörökségi helyszíneknek, szimbolizálja a város zsidó közösségének évszázados jelenlétét és emlékhelye a hányatott sorsot megélt családok hozzátartozóinak.

Prága az elmúlt években jelentős előre lepéseket tett a fenntarthatóság terén, aminek köszönhetően Európa 10. legfenntarthatóbb városaként ismerték el. Prága környezetbarát technológiákba fektetett be napelemekbe és energiahatékony fűtési rendszerekbe, hogy csökkentse karbon lábnyomát. A város átfogó hulladékgazdálkodási programokat hajtott végre, amelyek arra ösztönzik a lakosságot, hogy szelektáljanak és hasznosítsák újra a hulladékot. Ez csökkentette a hulladéklerakókba kerülő hulladékot, és előmozdította a környezeti felelősségvállalás kultúráját. Prága fejleszti tömegközlekedési hálózatát, amely kiterjedt villamosrendszert, buszokat és metrót foglal magában, ezzel csökkenti az egyéni autóhasználatot, enyhíti a forgalmi torlódásokat, és csökkenti a légszennyezést. A parkok és zöldterületek Prága fenntarthatósági törekvéseinek kulcsfontosságú részét képezik. Ezenkívül a város a kék-zöld infrastruktúra bővítésén és az éghajlati alkalmazkodási intézkedések végrehajtásán dolgozott, beleértve a városi épületek ellenállóbbá tételét és a mikroklimatikus feltételek javítását a szélsőséges időjárási események jobb kezelése érdekében.

   

Rövid konklúzió,  ajánlás, jövőbeli terv

Sokadik Erasmus kurzusom után is úgy érzem, hogy ki kell használni a jó lehetőségeket és amennyiben adódik rá lehetőség a jövőben is szeretnék új dolgokat tanulni, megtapasztalni. Angol tudásom szinten tartására, csiszolására is jelenleg talán ez az egyetlen lehetőség és az új munka kapcsolatok kiépítésére is ez a legjobb színtér. Prága sokszínűsége és szépsége lenyűgözött, a sok tartalmas beszélgetés a külföldi kollegákkal érdekes témákat vetett fel. Mindenkinek szívből kívánom, hogy hasonló élményekkel és tudással gazdagodjon az Erasmus adta lehetőségekkel élve.