Ladomérszkyné Németh Krisztina

Außerschulische Lernorte im Deutschunterricht

   

“A projektet az Európai Bizottság támogatta. A honlapon megjelentek nem szükségszerűen tükrözik az Európai Bizottság nézeteit.”
Project code: 2023-1-HU01-KA121-SCH-000137839

      

Kurzusszervező: 

European Seminar for Sustainable Education

        

Helye, ideje: Drezda (Németország)

2024. június 26-30.

  

BESZÁMOLÓ

   

Hol voltam és miért?
2024. június 26-30-ig Németországban, Drezdában vettem részt egy Erasmus kurzuson. Az 560 ezer fős lakosságú Drezda Szászország tartományban, az Elba folyó partján fekszik. Némettanárként fontosnak tartom, hogy minél gyakrabban német nyelvű továbbképzéseken vegyek részt. Célom, hogy módszertani eszköztáramat folyamatosan fejlesszem, ezáltal hatékonyabban tudjam segíteni diákjaimat a tanulásban.

    
A kurzusról
A kurzus témája „Iskolán kívüli tanulási helyszínek”. A tantermen kívüli oktatás helyszíneiben a fókusz a múzeumokra, történelmi emlékhelyekre, színházakra helyeződött. A tantermen kívüli oktatás módszertana, elméleti alapelvei megbeszélését követően sok időt töltöttünk mi is a tantermen kívül.
A Hadtörténeti Múzeumban vezetőnk segítségével megismertük a múzeum felépítését, tematikáját, amely merőben más mint a megszokott múzeumi kiállítások. A kevesebb több elvét alkalmazva hozták létre a bemutató tereket, ahol mindenki kedvére fedezheti fel a számára érdekes témákat. Megismertünk és ki is próbáltunk múzeumpedagógiai foglalkozásokat. A koncepció szerint a látogatók, diákok nem hosszadalmas előadásokat hallgatnak, végeláthatatlan információs táblákat olvasgatnak, hanem a számukra érdekes kiállítási darabokat kiválasztva, azok történetében elmélyülve válnak maguk is aktív szereplőkké a múzeumban. Meglátogattunk egy tragikus történelmi emlékhelyet is a Drezdához közeli Pirna városában. A Pirna Sonnenstein nevű egykori pszichiátriai intézetben több mint 13 ezer pszichés beteg ápoltat gyilkoltak meg a nácizmus alatt 1940-41- ig tartó időszakban. Ezen a történelmi emlékhelyen is szakértő vezetést kaptunk, majd megismertünk és kipróbáltunk több múzeumpedagógiai foglalkozást, ahol hasonló szemlélettel találkoztunk mint a korábbi múzeumban. Személyes történeteken keresztül, az áldozatok élettörténetével megismerkedve tudják a látogató fiatalok a súlyos témát megismerni, felelősen gondolkodni, véleményt alkotni, vitázni. A harmadik külső helyszín egy lényegesen felhőtlenebb időtöltés volt. Egy Elba parti kastély kertjében megrendezett szabadtéri musical előadást tekintettünk meg. A következő napon pedig feldolgoztuk a színházlátogatásban rejlő lehetőségeket az oktatás szempontjából.

   
Hogyan fogom hasznosítani a tanultakat?
Iskolánkban minden évben lehetőség nyílik a projektnapok alkalmával a diákokat külső helyszínekre vinni. Az elsajátított új módszertani tudásommal bátran viszem ezután a diákokat múzeumba, színházba, történelmi emlékhelyekre, ahol az élményközpontú tanulás lehetséges.

    

Délutáni programok, eu-s alapelvek
Drezda nemzetközileg is elismert kultúrváros, számos gyönyörű épülettel, mint például a barokk Zwinger, kiemelkedő múzeumokkal, és olyan híres zenekarokkal, mint a Szász Állami Zenekar vagy a Kreuzchor. A ma ismert belváros nagy része rekonstruált, újjáépített. Ennek oka a szövetséges légierő drezdai bombázása a 2. világháború alatt, amelynek következtében a teljes városközpont megsemmisült. A rekonstrukciónak köszönhetően az „Elba Firenzéjének” nevezett Drezda ma sokunk örömére újra régi barokk pompájában látható. Szabadidőmben lehetőségem volt megcsodálni Drezda történelmi belvárosát valamint kultúrtörténeti, építészeti sétát tenni a „Weißer Hirsch” városnegyedben. Az Elba parti Schloss Pillnitz, a Zwinger, a Történeti Múzeum meglátogatása mind hozzájárultak ahhoz, hogy megismerjem Drezda és környéke gazdag történelmét. A történelmi emlékhelyeken, ahol leginkább Németország nemzetiszocialista múltjának feldolgozása, bemutatása folyik, nagy hangsúlyt fektetnek a felnövekvő generációk felelősségteljes gondolkodásmódjának kialakítására, kritikus gondolkodásra, a demokratikus folyamatokban való részvételre való nevelésre.

    
Rövid konklúzió, ajánlás, jövőbeli terv
A kurzuson megszerzett tapasztalatok megvilágították számomra, hogy mennyi lehetőség rejlik a külső, iskolán kívüli helyszínekben, ahol a diákok aktívan, élményekkel gazdagodva tudnak tanulni, fejlődni. A jövőben mindenképp szeretném kipróbálni a jó gyakorlatokat, melyeket a tanfolyamon elsajátítottam.