Géczy Judit

Gestes professionnels pour une éducation plus inclusive   

“A projektet az Európai Bizottság támogatta. A honlapon megjelentek nem szükségszerűen tükrözik az Európai Bizottság nézeteit.”
2023-1-HU01-KA121-SCH-000137839

      

Kurzusszervező:

French in Normandy

   

Helye, ideje: Le havre (Franciaország)

2024. július 1-5.

BESZÁMOLÓ

   

Hol voltam, és miért (milyen motiváció vezérelt)?

Napjainkban egyre több diáknál diagnosztizálnak részképességzavart (pl.diszlexiát, diszgráfiát), valamint egyre több tanuló küzd figyelemzavarral, magatartászavarokkal. Elhivatott pedagógusként feladatunk, hogy ne mondjuk le a „problémás” gyerekekről, hanem különféle technikákkal segítsük tanulási folyamatukat. E cél eléréséhez adott alapismereteket az a kurzus (Szakmai gesztusok az inkluzív oktatásáért), amelyen részt vehettem Franciaországban, Le Havre-ban.   

   

A kurzusról

A tanfolyam azzal foglalkozott, hogyan lehet integrálni tanulási nehézséggel, fogyatékossággal, magatartászavarral küzdő diákokat különleges bánásmódot nem igénylő diákok közé. Először meghatároztuk az alapfogalmakat: exklúzió ( kizárás), szegregáció (elkülönítés speciális intézményekbe), integráció (a különleges bánásmódot igénylőnek kell alkalmazni a hagyományos iskolához), inklúzió (befogadás, az iskola alkalmazkodik minden diák speciális igényéhez). Megismertük a fogyatékosságok (testi és szellemi), valamint a magatartászavarok vállfajait. Érzékeltették velünk, hogy mit fog fel egy diszlexiás, diszgráfiás egy-egy szövegből. Megismertük a befogadást segítő franciaországi szervezeteket. Megtekintettük ezek honlapjait, ahol sok-sok oktatóvideót, gyakorlati tanácsot, valamint a különleges bánásmódot igénylőkre adaptált oktatási segédanyagot lehet találni. Bemutatták a FabLab, azaz az iskolai barkácsműhely működését, ahol a diákok tanóra keretében vagy szabadidejükben tárgyakat készíthetnek kartonból. A műhelyek száma egyre nő, ugyanis rájöttek, hogy a sok elméleti anyag mellett szükség van manuális tevékenységre, hiszen a finom motoros mozgások fejlesztésével az agyban új idegpályák kapcsolódnak össze, így hatékonyabb lesz más típusú tanulás is. Koncentrálási nehézséggel küzdő diákok eredményei is javultak is ezen műhelyfoglalkozásoknak köszönhetően. Mi magunk is kipróbáltuk: papírdobozt készítettünk, illetve elektromos vezetést felhasználva zenéltünk.

   

Ha hazajöttem, hogyan fogom hasznosítani az iskolámban?

A kurzus számos olyan technikát adott, ami könnyen beilleszthető mindennapi tanítási folyamatba. Ezeket nemcsak alkalmazni fogom, hanem kollégáimmal is megosztom. Például megtanultuk, hogyan kell egy szöveget úgy megformázni, hogy egy diszlexiás is könnyen elolvashassa. Megismertünk olyan alkalmazást, ami feliratozza a tanórán elhangzó szöveget segítve ezzel nyelvórán a beszédértésben kevésbé ügyeseket. Kipróbáltunk olyan tárgyakat, eszközöket, amik a figyelemzavarosok koncentrálást segíti vagy a folyton izgők-mozgók mozgásigényét kielégíti, anélkül, hogy a tanórát zavarná.

   

Délutáni programok, EU-s alapelvek

A Canopé továbbképzőközpont délutáni szabadidős programjai során felfedeztem környék kulturális és természeti nevezetességeit. Ellátogattunk Le Havre központi könyvtárába, a Vulkánba, ami médiatár mellett közösségi találkahely, kulturális központ is. Úgy alakították a berendezést, hogy időseknek, felnőtteknek, gyerekeknek is otthonos legyen. (pl. időseket érdeklő könyvet a bejáratnál vannak; gyerekek kis olvasókuckókban olvashatnak, ahol akár meg is hallgathatják a mesekönyvet). Külön részleg van látássérülteknek, diszlexiásoknak, értelmi fogyatékosoknak. Fantasztikus volt látni, hogy Franciaországban mennyire komolyan veszik az elfogadást, a sajátos igényű emberek támogatását.

Mivel Normandiában még este fél11-kor is világos volt, így esténként a környék városait fedeztem fel. Megcsodáltam Étretat sziklafalát és az olimpiai láng átadását, gyönyörködtem a festői Honfleur fagerendás és palatetős házaiban, Harfleur középkori házaiban, Le Havre kikötőjében és végtelen nyugalmat árasztó normandiai tájban.  Kirándulásaim során azt tapasztaltam, hogy ahol lehet, ott zöldítenek: fákat és virágokat ültetnek mindenhova, rovarhoteleket és méhlegelőket alakítanak ki minden parkban. Kedvezményekkel teszik vonzóvá a vasúti közlekedést.

   

Rövid konklúzió, ajánlás, jövőbeli terv

A kurzus teljesen más megközelítéssel fordult az iskolai oktatáshoz, így nemcsak ismereteim bővültek, hanem gondolkodásmódom is rugalmasabb lett, és remélem, ezáltal tanításom  hatékonysága is növekedni fog. Óriási lehetőség volt megtapasztalni, hogy hol tart Franciaországban a befogadás, így ötleteket kaphattam, hogy melyik területen, milyen módon lehetne saját intézményemben is tenni a sajátos nevelési igényű diákokért.