Trautmann Szilvia
The Digital Teacher: A 21-Century Introduction to Digital Education
“A projektet az Európai Bizottság támogatta. A honlapon megjelentek nem szükségszerűen tükrözik az Európai Bizottság nézeteit.”
Project code: 2023-1-HU01-KA121-VET-000137907
Kurzusszervező:
Europass Teacher Academy
Helye, ideje: Firenze (Olaszország)
2024. július 15-20.
BESZÁMOLÓ
Hol voltam és miért?
Az idén nyáron az Erasmus program keretében Olaszországban, Firenzében vettem részt egy hat napos angol nyelvű módszertani továbbképzésen. Erasmus céljaink között szerepel, az oktatók idegennyelvi kompetenciáinak fejlesztése a tanórákra való felkészülés és az idegennyelvű szakirodalomban való eligazodás érdekében, így néhány éve elkezdtem angolul tanulni, az Erasmus program keretében is több angol tanfolyamon vettem részt, így már elég felkészültnek éreztem magam ahhoz, hogy egy angol nyelvű, módszertani kurzuson vegyek részt..
Az előző tanévben több kollégám vett részt a mesterséges intelligenciával kapcsolatos képzéseken, és lelkes beszámolóik alapján úgy döntöttem, hogy ezt én sem hagyhatom ki. A kurzus kiválasztásakor fontos szempont volt, hogy olyan képzőt válasszak, aki már többször „bizonyított”, kollégáim és más korábbi kurzusok résztvevőitől is sok jót hallottam az Europass Teacher Academy-ről. A tanfolyam kiválasztásakor a helyszín is fontos szempont volt, így Firenzét a reneszánsz bölcsőjét választottam, bár már többször jártam itt, mindig hatalmas élmény a többszáz éves falak paloták között sétálni, és Firenze egyben a múlt és jelen találkozásának, a környezettel való békés együttélésnek is egy kiemelkedő színtere.
A kurzusról:
Már az első reggel egy rövid bemutatkozás után egy új alkalmazás megismerésével kezdtük a programot. Az Erasmus+ képzésekre szakosodott iskolákhoz hasonlóan, már előzetesen tájékoztatást kaptunk a programról, és minden résztvevőt felkértek, hogy készüljön egy rövid bemutatkozással, magáról, országáról, iskolájáról. A korábbi kurzusokhoz hasonlóan itt nem prezentálnunk kellett ezt, hanem a Miro felületére kellett feltöltenünk – más feladatokkal együtt, és közösen néztük meg egymás munkáit. A következő napokon is számtalan programmal, felülettel applikációval ismerkedtünk meg. Mindig a mesterséges intelligencia ált a fókuszban, készítettünk óraterveket, tanórai feladatokat, online tananyagokat, montázsokat, zenét. A legtöbb feladatban Firenzével, a reneszánsszal, a környező borvidékekkel, firenzei ünnepekkel, vagy az olasz konyhával, foglalkoztunk, de vegyes csoportokból saját országunk gasztronómiáját, nevezetességeit és hiedelmeit is feldolgoztuk. Az utolsó napon csoportmunkában filmet forgattunk firenzei élményeinkről, melyhez saját aláfestő zenét is készítettünk.
A csoportban görög és portugál kollégák voltak – érdekes volt, hogy a portugálok több régióból érkeztek, és sokszor saját szokásaikról, gasztronómiájukról, iskolarendszerükről is eltérő véleményük volt. A résztvevők az oktatás különböző szintjéről érkeztek, így a feladatok közül mindenki másban látott kihívást és lehetőséget.
Délutáni programok, EU-s alapelvek
Mindannyian tanárok lévén, a szünetekben sokat beszélgettünk a különböző országok oktatási rendszeréről, a tanárok életéről, feladatairól, illetve mivel mindenki gyakorlott Erasmus – os volt, későbbi kapcsolatok kiépítését is tervezzük.
Tanárunk Riccardo Manni Olaszországból érkezett, lelkesen vezetett be minket ebbe a számunkra ismeretlen új világba. Az egy hét alatt rengeteg lehetőséggel ismerkedtünk meg, remélem minél többet tudok majd beépíteni mindennapi tanítási gyakorlatomba, nemcsak tanárként, hanem az iskolavezetés részeként is.
Mindennap ötleteket kaptunk a délutánok eltöltésére, Riccardo egy padletben osztotta meg velünk a kihagyhatatlan éttermek, kávéházak, fagyizók listáját, mindig megjegyezve, hogy milyen látványosság szomszédságában találhatók.
Konklúzió, ajánlás
Bár Olaszországban és ezen belül Firenzében is többször voltam már, mindig szívesen térek vissza, mindig új élményeket szerzek, mindig látok, átélek valami újat. Idén sokadik alkalommal vehettem részt az Erasmus szakmai látogatáson, vagy nyári tanári továbbképzésen. Minden alkalommal szép élményekkel, hasznos tudással érkeztem haza, ez most is így volt. Mindenkinek bátran ajánlom, hogy közepes nyelvtudásal is bátran vágjon bele egy ilyen élménybe.