Forgács Balázs

Drama Techniques: Developing Self-Expression, Communication and Social Skills for All Students      

“A projektet az Európai Bizottság támogatta. A honlapon megjelentek nem szükségszerűen tükrözik az Európai Bizottság nézeteit.”
Project code: 2023-1-HU01-KA121-VET-000137907

      

Kurzusszervező: 

Europass Teacher Academy

        

Helye, ideje: Athén (Görögország)

2024. augusztus 5-10.

   

BESZÁMOLÓ

  

Hol voltam, és miért (milyen motiváció vezérelt)?

Az idén nyáron az Erasmus program keretében Görögországban, Athénban vettem részt egy hat napos dráma technikák, kifejezésmód, kommunikáció, szociális készségek továbbképzésen.
A képzés angol nyelven folyt, nemzetközi résztvevőkkel. Kolléganők, kollégák jöttek Spanyolországból, Franciaországból, Horvátországból, Lengyelországból. Az oktató – Cynthia Rodopoulou - egy görög hölgy volt, aki profi színésznő és nagy tapasztalattal rendelkezett nem csak a színház – de az iskolák világában is, hiszen tanári végzettséggel és tapasztalattal is rendelkezett.
Egy olyan világban, ahol az élet, az oktatás egyre bonyolultabbá válik, a hagyományos oktatás egyre inkább teret veszít, ezért ezen a kurzuson az oktatás egy újszerű megközelítését tanultam, gyakoroltam, ami az érzelmi intelligenciának is szerepet ad, illetve amelyben a soft skills-ek nagy hangsúlyt kapnak. Azaz olyan technikákat tanultam, amely jobban életre keltheti a tanulást, és gyakorlatiasabb, holisztikusabb, kreatívabb, kifejezőbb azaz a tanárok és a diákok számára egyaránt élvezetes és követi a mai világ ritmusát.

  

A kurzusról

Fő hangsúlyt kapott a tanításnak az a megközelítése, hogy az oktatás alapvetően előadóművészet ezért a drámát, a dráma technikát mint tanulási eszközt használni kell az oktatásban. Mindemellett figyelnem kell tanárként arra is, hogy a dráma technikák segítenek a társadalmi-szociális és kommunikációs készségek fejlesztésében, ami szintén nagyon fontos a diákoknak.
A hat nap alatt új kompetenciákat, színházi gyakorlatokat, szimulációs gyakorlatokat, szomatikus technikákat, történet mesélést, az érzelmek kezelését, előadásmódot és még sok más gyakorlatot végeztem a nemzetközi kollégákkal együtt. A kurzus egy dráma vizsgával zárult, ahol egyénileg és csapatban kellett bizonyos feladatokat, gyakorlatokat, szituációkat megoldani, helyzetekre reagálni.


Ha hazajöttem, hogyan fogom hasznosítani az iskolámban?

Iskolámban a megtanult, gyakorolt dráma technikákat fel tudom használni az osztályomban, osztályfőnöki órákon, illetve más szakmai órákon, ahol csapatokban folyik a tanulás. Természetesen beszámolok a megtanult és gyakorolt dráma technikákról  kollégáimnak, disszszemináció keretében és a munkaközösségemben is bemutatom a jó gyakorlatokat

   

Délutáni programok, EU-s alapelvek

Természetesen maradt idő arra is, hogy megnézzem Athén nevezetességeit, betérjek a különböző és nagyon érdekes múzeumokba, kiállításokra, történelmi helyszínekre, kipróbáljam az attikai gasztronómiai specialitásokat, és az attikai és pireusi tengerpart által nyújtott lehetőségeket. Athéban és környékén nagyon meleg volt, de szerencsére én szeretem ezt a száraz meleg-forró időjárást, így ezzel nem volt semmilyen problémám.
Athénban az emberek nagyon kedvesek voltak, az élet intenzitása kettős: nyugalom, türelem, a feladatok nyugalmas de jó megoldása és a város lüktetése keveredett egymással. A városban több mint négymillió ember él egymással jól megférve és egymást tisztelve, így sikerült megismernem egy tényleg több milliós várost, ahol az élet este, éjjel még intenzívebben folyik, mint nappal. A kurzuson résztvevőkkel megmaradt a kapcsolat, mint ahogy megmaradt az athéni-attikai gondolat-érzésvilággal is a kapcsolatom, egy másfajta világszemlélet is részemmé vált. A délutáni programok nagyon színesek voltak, hiszen számos athéni múzeumban, kiállításon jártam, megismerkedtem az athéni-pireusi hagyományos ételek egy részével, meglátogattam a város nevezetes utcáit és tereit, részese lehettem egy athéni színház előadásnak is


Rövid konklúzió,  ajánlás, jövőbeli terv

Úgy gondolom, hogy nagyon sokat tanultam arról a két hét alatt, hogy mennyire fontos szerepe van az érzelmi intelligenciának illetve a kommunikáció különböző módjainak a tanításban-oktatásban, hiszen ez által jobban meg tudom ismerni és érteni tanítványaimat. Minden kollégámnak ajánlani tudom, aki egyrészt osztályfőnök másrészt azoknak, akik nem csak a megtanítandó ismereteket szeretnék átadni, hanem meg szeretnék ismerni és érteni tanítványaikat.

Tervezem, hogy a kurzuson tanult dráma technikákat, soft killseket tovább fejlesztem és újat tanulok a már megismertekhez.