dr. Csókáné Török Orsolya
AI for CLIL: Lesson Plans, Resources and Assessment Tools
“A projektet az Európai Bizottság támogatta. A honlapon megjelentek nem szükségszerűen tükrözik az Európai Bizottság nézeteit.”
2023-1-HU01-KA121-VET-000137907
Kurzusszervező:
Europass Teacher Academy
Helye, ideje: Tenerife (Spanyolország)
2024. július 15-20.
BESZÁMOLÓ
Hol voltam, és miért (milyen motiváció vezérelt)?
A jövő formálója a mesterséges intelligencia (MI), ami az oktatás jövőképét is vitathatatlanul meghatározza. Szerettem volna elmélyült tudást szerezni a MI által nyújtott lehetőségekről az idegennyelv-oktatásban. Elsősorban ezért választottam Tenerife szigetén az EUROPASS Teacher Academy „AI for CLIL” kurzusát, amely most debütált két szakmailag tapasztalt, rendkívül elhivatott tanárral.
A kurzusról
Egy számomra új tanulási utat ismerhettem meg: CLIL, azaz a tartalom (tananyag) és nyelv integrált tanulása, olyan megközelítés, amikor a tanulók idegen nyelven tanulnak szakmai tárgyakat, így nemcsak a tananyagot sajátítják el, de a célnyelvben is fejlődnek. Az újdonságot nem az elméleti módszertan nyújtotta, hanem az a pedagógiai szemléletmód, amely a hangsúlyt a tanulás folyamatára helyezi és a befogadás hatékonyságára koncentrál. AI és a CLIL oktatási módszer integrációja során tevékenységközpontú feladatokon keresztül próbálhattuk ki, hogyan kapcsolhatjuk össze a digitális eszközöket beszéd központú, kooperatív és kollaboratív tanulási formákkal. Ambivalens világba kalauzoltak minket, ahol meggyőződhettünk róla, hogy a sikeres tanulás kulcsa nem(csak) a MI, hanem az öt organikus érzékszervünk mellett a tapasztalataink, a világról alkotott képünk is meghatározóak. Az elmélyült tudás megszerzése, a bennünk minden szinten lezajló változás csak az új ismeretek alkalmazásával lesz végleges. Mindezt személyesen is átélhettem, mert a kurzus munkanyelve angol volt, bár a csoportmunka során németül is beszéltünk. A CLIL módszer megengedi az anyanyelv használatát is, például asszociatív feladatoknál vagy élménybeszámolók, tapasztalatcserék során, azzal a céllal, hogy semmilyen blokk ne legyen jelen a befogadás útján.
Csoporttársaim hét országot képviseltek, nemzetközi, inspiráló környezetben tanulhattam, fejlődött angol nyelvtudásom, mérföldkő ez a találkozás szakmai utamon.
Ha hazajöttem, hogyan fogom hasznosítani az iskolámban?
Szeretném a csoportjaimban is a továbbképzés motiváló hangulatát megteremteni. Kíváncsian várom diákjaim reakciót és visszajelzéseit, miután kipróbáltunk a Mesterséges Intelligencia adta lehetőségeket német célnyelvi civilizáció és munkavállalói ismeretek (német nyelven) órákon. Remélem, hogy ezzel is hozzájárulok az élményszerű és hatékony tanulás megvalósításához.
Délutáni programok, EU-s alapelvek:
Tenerife a Kanári-szigetek legnagyobb szigete, vulkanikus tája és változatos növényvilága elvarázsolt. Délutánonként késő estig tartó kirándulásokat terveztem, felkerestem Tenerife szigetének történelmi emlékhelyeit, kulturális örökségeit, építészeti alkotásait és természeti kincseit. Felejthetetlen marad számomra az atlanti delfin- és bálnales, a Los Gigantes gigantikus sziklafalai, a Teide Nemzeti Park magashegységi sivatag birodalma, az ezeréves sárkányfa, a güimari piramisok néprajzi parkja, és nem utolsó sorban a Krisztus-templom La Laguna városában, amely az egyetlen város a szigeten, amit az UNESCO világörökség részévé nyilvánítottak.
Rövid konklúzió, ajánlás, jövőbeli terv