Cseh Zsuzsanna
Digital Wellbeing: A New Challenge for Teachers and Students
“A projektet az Európai Bizottság támogatta. A honlapon megjelentek nem szükségszerűen tükrözik az Európai Bizottság nézeteit.”
2023-1-HU01-KA121-VET-000137907
Kurzusszervező:
Eurpass Teacher Academy
Helye, ideje: Bécs (Ausztria)
2024. augusztus 19-24.
BESZÁMOLÓ
Hol voltam, és miért (milyen motiváció vezérelt)?
Augusztus 19-24. között részt vettem egy Erasmus továbbképzésen Bécsben, amely a digitális jólét kérdéseit járta körül. A választott kurzus témája rendkívül aktuális és érdekes kérdéseket vetett fel, így motivált voltam abban, hogy mélyebb ismereteket szerezzek a digitális eszközhasználat területén.
A kurzusról
A továbbképzésen 14-en vettünk részt, nemzetközi társaságban, olasz, görög, cseh, horvát, spanyol, portugál és magyar kollégákkal együtt. A kurzus fő témái közé tartozott a telefonhasználati szokások összehasonlítása különböző országokban, a figyelemgazdaság és a technológiai cégek kapcsolata. A „Mit akarok én, és mit akar az alkalmazás?” kérdéskör körbejárása érdekes felismeréshez vezetett. Megvitattuk, hogyan lehet a technológiát pozitív módon beépíteni az oktatásba, miközben figyelembe vesszük az eszközhasználat korlátozásának szükségességét. Egy másik fontos téma a gyakori fókuszváltás veszélyeire és az identitásra, testképre gyakorolt hatásokra koncentrált. A beszélgetések során felmerült, hogy mennyire fontos az eszközmentes zónák kialakítása, különösen az iskolákban, ahol a tanár-szülő partnerség és az összefogás nélkülözhetetlen. Az egyik leghasznosabb gondolat az volt számomra, hogy a diákokkal közösen, egy „csónakban evezve” próbáljunk megoldást találni a digitális világ kihívásaira, és kerüljük a teljes tiltást, hisz ez a technológia már velünk marad
Délutáni programok, eu-s alapelvek
A kurzus előtt vagy után igyekeztem minél többet látni Bécsből, és minden alkalommal lenyűgözött a város sokszínűsége. Az utcákon sétálva különböző nemzetiségek kavalkádja fogadott, és ezért az éttermek sokszínűségével is szembesültem. A város számos nevezetességgel rendelkezik, amelyek közül az egyik legemlékezetesebb számomra a Hundertwasserhaus volt. Ez a különleges lakóépület a híres osztrák művész, Friedensreich Hundertwasser nevéhez fűződik, és a modern építészet egyik gyöngyszeme. Az épület élénk színei, formái és a természetbe illeszkedő elgondolása lenyűgöző volt számomra. A ház homlokzatát növények borítják, az emeleteken zöldellő fák és bokrok nőnek, sőt, a tetőn is megtalálható a növényzet. Ez az épület nemcsak esztétikai szempontból különleges, hanem a környezetvédelem és a fenntartható városi élet szimbóluma is. Bécs városképe tele van zöldterületekkel, parkokkal, és még a lakótömbök között is számos helyen találkozhatunk növényzettel. A város kiemelt figyelmet fordít a környezetvédelemre. A Práter, a Stadtpark, és a Belvedere kertjei mind-mind olyan helyek, ahol az ember igazán felfrissülhet. Egy bécsi látogatás természetesen nem lehet teljes anélkül, hogy ne kóstolnánk meg az osztrák konyha remekeit. Az egyik kedvenc helyem a híres Demel kávézó lett, ahol az osztrák kávéspecialitások mellett az életem legfinomabb császármorzsáját is megízlelhettem. Ez a hagyományos desszert annyira tökéletes volt, hogy legszívesebben minden nap visszatértem volna ide, de hát sajnos a pénztárcám nem tette ezt lehetővé. A Stephansdom, Bécs egyik legismertebb székesegyháza, lenyűgöző gótikus építészeti stílusával méltán vált a város jelképévé. Szintén nagy hatást gyakorolt rám a Belvedere kastély, amely nemcsak egy gyönyörű barokk épület, hanem a világ egyik legjelentősebb művészeti gyűjteményének is otthont ad. Felkerestem a híres Karlskirche elnevezésű barokk templomot. Bécs nevezetességei között nem lehet kihagyni a Hofburgot sem, amely évszázadokon át a Habsburg-dinasztia téli rezidenciájaként szolgált. A hét során találkoztam egy volt Hunfalvys diákommal, aki jelenleg Bécsben tanul építészetet. Hát mit mondjak nagyon jól éreztük magunkat. Kávéztunk egy jót, és felidéztük közös emlékeinket, miközben új élményeinkről is meséltünk egymásnak, csak úgy röpült az idő. Ez a találkozó igazán különleges volt számomra, minden percét élveztem.
Ha hazajöttem, hogyan fogom hasznosítani az iskolámban?
A kurzus egyik legfontosabb tanulsága számomra az volt, hogy a diákokkal közösen próbáljunk megoldásokat találni a digitális világ kihívásaira, és ne a teljes tiltás legyen a cél. Az iskolában szeretnék aktívan dolgozni az órámon azon, hogy a diákokkal közösen kialakítsunk egy tudatos, kiegyensúlyozott digitális eszközhasználati kultúrát, ahol figyelembe vesszük a technológiai eszközök előnyeit, miközben a káros hatásokat igyekszünk minimalizálni. A tanár-szülő partnerség erősítése is kiemelt fontosságú lesz ebben a folyamatban, hisz mindannyian egy „csónakban evezünk”.
Rövid konklúzió, ajánlás, jövőbeli terv