Tyukász Ildikó
Teacher supporting training, coaching and mentoring for successfully beating challenges of today’s learning environment
“A projektet az Európai Bizottság támogatta. A honlapon megjelentek nem szükségszerűen tükrözik az Európai Bizottság nézeteit.”
2022-1-HU01-KA121-SCH-000062316
Kurzusszervező:
JUTAKI Bt. – Hungary Expert a Tanárokért és a Diákokért
Helye, ideje: Rovinj (Horvátország)
2023. augusztus 6-12.
BESZÁMOLÓ:
Hol voltam, és miért (milyen motiváció vezérelt)?
Az egy hetes horvátországi, Rovinjban megtartott képzés alatt megismertettek velünk olyan fontos készségeket, amit mind a szakmai, mind a magánéletben egyaránt tudunk alkalmazni. Célom olyan ismeretek elsajátítása volt, amelyek hosszú távon segítik oktatói munkámat, megoldást nyújtanak az elakadásokra, így esett választásom a Tanári Jóllét angol nyelvű kurzusára. Szász Ramóna kurzusvezető hihetetlen felkészültséggel, dinamizmussal és lelkesedéssel vezette a csoportot.
Együtt fedeztük fel, hogyan lehet érzelmileg, szellemileg megújulni, hogyan lehetünk erősebbek, szerezhetünk új motivációt és hogyan küzdhetünk meg a kiégéssel. Útmutatást kaptunk arra, hogy célunk a munkával kapcsolatos feladatok és a magánélet közötti egyensúly megteremtése legyen, anélkül, hogy bármelyiket elhanyagolnánk.
Azonnal pozitív megerősítéssel kezdődött a kurzus, miszerint aki fel-, illetve beismeri, megtapasztalja a kiégést, az nem a gyengeség jele, hanem a szenzitivitásé, jellemzően a magasabb érzelmi intelligenciával rendelkező embereket érheti el előbb. A kiégés egy olyan állapot, ami befolyásolhatja mindennapjainkat és hosszú távon károsíthatja fizikai, mentális és érzelmi jólétünket, főként hosszan elhúzódó stressz, fokozott érzelmi megterhelés okozza. A kiégés kockázata sokkal magasabb azokban a szakmákban, ahol túlzott a felelősségvállalás, érzelmi megterhelés, mint például egészségügyi dolgozók, tanárok és felsővezetők körében. Néha észre se vesszük az oda vezető utat és rácsodálkozunk önmagunkra. Miért vagyok ingerlékeny, fáradt, demotivált vagy akár szorongó? Miért húzódok vissza egy közösségben, ahol eddig szerettem lenni? Itt kell felismerni, változtatásra van szükség.
Mivel a tanítás interakciók sorozata, a verbális üzenetek mellett a nonverálisakat is közvetítjük, így a tanulókkal, kollégákkal való kapcsolat sérülhet, ha valaki nem talál kiutat helyzetéből. Akkor tudunk maximálisan JELEN lenni, támogatni, kreatívan részt venni az iskola életében, ha magunk is egyensúlyban vagyunk. Mindehhez elengedhetetlen a mindenki által elsajátítható pozitív pszichológia, természetesen hosszabb, rendszeres gyakorlással, érzelmeink tudatosítása, ami reakcióinkat, viselkedésünket egy adott helyzetben befolyásolja, mindezzel összhangban „gyújtópontjaim” (triggers) alapos ismerete. Kiemelten fontos a határaim meghúzása (párat említsek a teljesség igénye nélkül: érzelmi, kapcsolati, erkölcsi, financiális) és a nem-et mondás képessége.
Mindeközben kis csoportokban gyakoroltuk az aktív figyelés technikáját, az én üzenetek fontosságát, és az asszertív kommunikáció helyes módját. Igen sok egyéni önfeltáró feladatot oldottunk meg azzal a céllal, hogy közelebb kerüljünk magunkhoz, így másokhoz is. Mindez hosszú távon hozzájárul ahhoz, hogy egyenrangú, jól működő kapcsolatokat tudjunk kialakítani és fenntartani.
Délutáni programok, EU-s alapelvek
Mivel a kurzus kora délután kezdődött, délelőttönként volt lehetőség az Isztria ékszerdobozaként emlegetett Rovinj felfedezésére. Egy csöppnyi Itália Horvátországban, végtelen barangolásra ad lehetőséget. Festői látványt nyújt, ha a város északi feléről sétálunk az Óvárosba. Szent Eufémia tornya csodálatosan tör az ég felé. A fenntartható fejlődés egyik azonnal szembeötlő alapja, hogy az importált árucikkek helyett a helyben készítette termékek kerülnek előtérbe, mint például a jellegzetes sajtok, sonkák, különböző olívaolajok, illetve borok. Mindemellett a tengeri örökség megőrzése kiemelt feladat a térségében és egyik kezdeményezésünk központja Rovinjban található, az Ökomúzeum- Batana, amely a Horvát Köztársaság Kulturális Értéktárába felvételt nyert. A Rovinj regatta az egyik legfontosabb esemény a városban, amellyel igyekeznek megóvni a nagyvitorlázás történetét. Nagyszerű gyakorlat, hogy már az óvodában két nyelvűre (horvát- olasz) nevelik a gyermekeket, majd az iskolában angol és német órákat vesznek fel. Rovinj igazi multikulturális központ.
Rövid konklúzió, ajánlás, jövőbeli terv
Bízom benne, hogy a megszerzett ismeretek hasznomra lesznek oktató- nevelő munkámban, illetve a magánéletemben, és társas kapcsolataimban.