Dankó Judit

Csapatépítés: együttműködést, empátiát, toleranciát fejlesztő technikák 

“A projektet az Európai Bizottság támogatta. A honlapon megjelentek nem szükségszerűen tükrözik az Európai Bizottság nézeteit.”
2022-1-HU01-KA121-SCH-000062316

      

Kurzusszervező:

Hungary Expert for Teachers and Students

      

Helye, ideje:

2023. július 16-22.

   

BESZÁMOLÓ:


   

Hol voltam, és miért (milyen motiváció vezérelt)?

Tapasztalt pedagógusként úgy érzem, a világ körülöttünk folyamatos változásban van, és ez megújulásra késztet minket is. Az Erasmus mobilitások kiváló  lehetőséget adnak új módszerek, ismeretek elsajátítására, kultúrák megismerésére. Horvátországban, Rovinjban jártam ezen a nyáron a Csapatépítés: együttműködést, empátiát, toleranciát fejlesztő technikák kurzuson.

„Kell egy csapat! – Játékban ismerszik meg az ember.” Ezeket a gondolatokat mi fogalmaztuk meg még az első napon. Úgy gondolom, mottója lehet a hetünknek is! Kurzusvezetőnk, Uhrin Csaba nagy gyakorlattal, odafigyeléssel, érzékenységgel vezette a foglalkozásokat. Az első este már ismerkedtünk egymással játékokon keresztül, majd közösen vacsoráztunk egy tengerparti étteremben.  Az egy időben induló kurzusok tagjai is ismerkedhettek egymással, így igazán nemzetközi lett az egész hetünk.

A képzés során átélhettük, milyen gyereknek lenni, segített jobban megismerni önmagunkat és a társainkat, a hét végére már egy kis csapatként gondolhattunk magunkra. A tanfolyam célként határozta meg, hogy megtapasztaljuk, miként, milyen mértékben működhetünk együtt, megfigyeljük, miként működik egy játék vagy mitől nem. És ha nem, mit kell tennünk, hogy működjön. A napok során megismertük-felismertük újra a csapatépítő tevékenységek pozitív erejét, ezáltal magabiztosabbnak éreztük magunkat. Egyre pontosabban és egyértelműbben kommunikáltunk egymással, élveztük az együttműködés pozitív légkörét, melyben hatékonyabban működik a tolerancia. A személyközi kommunikációra helyeződött a hangsúly, de törekedtünk arra is, hogy megörökítsük az élményeinket és megosszuk egymással is.

   

Ha hazajöttem, hogyan fogom hasznosítani az iskolámban?

Rengeteg játékot tanultunk, amit a tanítás, osztályfőnöki munka során tudunk majd hasznosítani. Olyan szemmel is értékeltük-elemeztük a játékokat, mi az, ami a felnőtteket, akár egy oktatói közösséget is közelebb hozhat egymáshoz. Szeretnék ebből minél többet megosztani kollégáimmal is, kommunikáció tantárgyunk tanári kézikönyvének gyakorlati feladatait frissítem-bővítem az első félév során a tanult játékokkal, technikákkal.

   

Délutáni programok, EU-s alapelvek:

Délutánonként az óváros utcáit járva fedeztük fel az európai örökség részét is képező nevezetességeket. Megmásztuk többször a Szent Eufémia 63 méter magas templomtornyát, ahonnan a kilátás festői. A környéket is bejártuk, én Pula, Porec, Umag városokkal ismerkedtem meg. A képzés az oklevelek átadásával és közös hajókirándulással zárult. Vrsar falucskába hajóztunk át, útközben pedig megcsodáltuk a Lim fjordot. Lenyűgöző volt a tisztaság, a rengeteg zöld terület. Jártunk az első műanyagmentességre törekvő szállodában (a kurzus alatt is a kulacsunkat töltöttük, nem használtunk műanyag flakont). 

Rovinj Isztria gyöngyszeme, nagyon sok turista fordul itt meg. Jó volt látni és tapasztalni, hogy a helyiek milyen odafigyeléssel látnak vendégül, kalauzolnak, ha szükségünk van rá. Olasz múltjukat is őrzik, sokan beszélik a horvát mellett az olasz nyelvet, az információkat is megtalálni mindenhol olaszul. Mellette természetesen a világnyelveket is tanulják.

   

Rövid konklúzió,  ajánlás, jövőbeli terv

Nagyon örülök, hogy ezt a kurzust választottam, élményszerű tanulásban volt részem és nagyszerű szervezésben. Csak ajánlani tudom másoknak is!