dr. Csókáné Török Orsolya
Digitale Ideen für den Unterricht
“A projektet az Európai Bizottság támogatta. A honlapon megjelentek nem szükségszerűen tükrözik az Európai Bizottság nézeteit.”
2022-1-HU01-KA121-SCH-000062316
Kurzusszervező:
IIK Düsseldorf
Helye, ideje:
2023. augusztus 21-25.
BESZÁMOLÓ
Hol voltam, és miért (milyen motiváció vezérelt)?
Hogy is néz ki a digitális oktatás 2023-ban? Mik a legjobban bevált módszerek? Mi az online oktatás eszköztára? - ezek a kérdések foglalkoztattak a leginkább a közelmúltban. Elsősorban azért választottam a düsseldorfi Nemzetközi Kommunikáció Intézetének (IIK) “Digitális ötletek az oktatásban” című kurzusát, hogy közelebb kerüljek a fenti kérdések megválaszolásához és bővítsem módszertani kelléktáramat.
A kurzusról
Az IIK Düsseldorf - Nemzetközi Kommunikáció Intézete - német nyelvi kurzusok szervezése mellett meghatározó szerepet vállal Németországban a német nyelvtanárok továbbképzésének megvalósításában, a Heinrich Heine Egyetemmel együttműködve mindenkori célja az innováció és a tudásmegosztás. Fő területük: E-Learning, online- és hibrid kurzusok. Az általam választott kurzus nagyon népszerű, csoporttársaim között nemcsak középiskolai, hanem egyetemi tanárok is voltak, intenzív szakmai műhelymunkában vehettünk részt német, török és magyar kollégáimmal. A kurzus szervezői változatos órarendet állítottak össze számunkra, 5 napon keresztül, napi 8 órában merültünk el 5 trainer szakterületének elméleti kutatásaiban és gyakorlati feladataiban.
A tanfolyamon elsajátítottuk a legújabb elméleti ismereteket, beszámoltunk az online és hibrid oktatás során szerzett tapasztalatainkról. A gyakorlati fázisban teszteltük a digitális oktatás legnépszerűbb eszközeit: készítettünk feladatokat virtuális szabaduló szoba kialakításához, párbeszédet folytattunk a chatGPT-vel, amely során pillanatok alatt hihetetlen mennyiségű és az elvárásoknak megfelelő minőségű feladatokat “készítettünk” nyelvtani ismeretek közvetítéséhez és gyakorlásához, szókincsbővítéshez, továbbá írásbeli szövegalkotáshoz. Ha szükségünk volt rá, akkor módszertani ötletekkel is ellátott minket a mesterséges intelligencia. Megismerkedtünk az interaktív videó filmek forgatásának módszertanával, majd kis csoportokban filmet is forgattunk és kipróbáltuk az iMove alkalmazást.
Utolsó napon betekintést nyerhettünk az intézet mindennapi munkájába, hogyan valósítják meg a digitális oktatást és a virtuális együttműködést. Az IIK intézete 1500 külföldi tanulót készít fel a világ minden tájáról egyidőben a TestDaF nyelvvizsgára, amely a vizsgázók számára kulcsfontosságú a németországi munkaerőpiacra való belépéshez vagy az egyetemi tanulmányok megkezdéséhez. A földrajzi távolság nem jelenthet akadályt a felkészülésben, ezért az intézmény évek óta professzionálisan felkészült a szinkron-hibrid oktatási és tanulási forma hatékony és sikeres megvalósítására. Csúcstechnológiával felszerelt termek állnak a tanárok és tanulók rendelkezésére: hang- és mozgásérzékelő kamerák, 2 smartboard, 2 monitor, térmikrofon és egy fedélzeti számítógép a tanár számítógépe mellett, illetve táblagépek a jelenlévő tanulóknál. Kezdődhet a “Roomies” és “Zoomies” együttműködése! A tanulási folyamat minden szereplője hallja, illetve látja egymást, ezért zökkenőmentesen zajlik az interakció mind a fizikai, mind a virtuális térben. Ne gondoljuk, hogy csak plénumban folyik a tanítás, páros és csoportos munkaformák is megvalósíthatók, ha minden diák magával hozta a fülhallgatóját. Bepillantást nyerhettem a jövő iskolájába.
Ha hazajöttem, hogyan fogom hasznosítani az iskolámban?
Szeretném a csoportjaimban is a továbbképzés motiváló hangulatát megteremteni. Várom a diákjaim reakciót és visszajelzéseit, miután kipróbáltunk új toolokat és applikációkat. Remélem, hogy ezzel is hozzájárulok az élményszerű és hatékony tanulás megvalósításához.
Egy film forgatása mindig izgalmas lehet tantárgytól függetlenül, csak egy jó téma vagy ötlet szükséges hozzá! Projektek megvalósításánál szeretném, ha diákjaim filmet forgatnának az iMovie alkalmazás segítségével, mivel az interaktív videók tökéletesen alkalmasak projektmunkák megvalósításához.
Délutáni programok, EU-s alapelvek:
Düsseldorf fantasztikus város, egyszerre a középkori kulturális értékek őrzője és a 21. század modern művészetének és építészetének színtere. A Medienhafen városrészben tett sétám során lenyűgözött, hogy a kikötőben a hajdani darukat emlékként megőrizték, és kreatív köntösben ma is a múltat idézik. A városnak nemcsak építészete, hanem képzőművészeti képzése is rengeteg fiatalt vonz ide az egész világról. A K20 múzeumban a 20. századi kortárs festészet remekműveit nézhettem meg, köztük Gerhard Richter, leghíresebb német-még ma is élő-festőművész műveit.
A Rajna mentén mindkét parton hatalmas parkok és sétányok kínálnak pihenési, sportolási és szórakozási lehetőséget az itt lakóknak és turistáknak, itt valóban megvalósul a közvetlen kapcsolat a folyóval. Meglepetést okoztak a nagyvárosi emberek között magabiztosan repdeső, ricsajozó papagájok és kanadai ludak, illetve a parkokban ugrándozó nyulak.
Az itt élő emberek használják a tereket, szinte sajátjuknak tekintik, a várostervezésnek sikerült egy funkcionális ZÖLD várost megteremtenie.
Rövid konklúzió, ajánlás, jövőbeli terv
Szívesen visszatérnék a jövőben is ebbe a városba és ajánlom minden kollégámnak az IIK kurzusait, mert professzionális, inspiráló műhelymunkának lehet részese.