Cseh Zsuzsanna

Deutsch für den Beruf: in Deutschland oder für deutsche Firmen arbeiten

“A projektet az Európai Bizottság támogatta. A honlapon megjelentek nem szükségszerűen tükrözik az Európai Bizottság nézeteit.”
2022-1-HU01-KA121-SCH-000062316

      

Kurzusszervező:

IIK Düsseldorf

   

Helye, ideje: Düsseldorf (Németország)

2023. július 24-28.

   

BESZÁMOLÓ

  

Hol voltam, és miért (milyen motiváció vezérelt)?

Nyelvtanárként fontosnak tartom, hogy részt vegyek német nyelvű továbbképzésen, mert így tudom a nyelvi ill. módszertani tudástáromat folyamatosan bővíteni, ill. a piaci igényeknek megfelelően aktualizálni, ezáltal képes vagyok a diákjaimat hatékonyan segíteni a céljaik sikeres elérésében. Ezzel a szándékkal utaztam az éven Németországba,  Észak-Rajna-Vesztvália második legnépesebb városába, Düsseldorfba, amely egyben a tartomány fővárosa is.

  

A kurzusról

A kurzuson, amelyen  német és közgazdász tanárok vettek részt, lehetőségem volt mint tanár és mint  diák szerepkörben  is tapasztalatokat szerezni. Német tanárként  jelenléti, digitális és hibrid szaknyelvi órákon hospitáltam, majd erről a kollégákkal szakmai beszélgetést folytattam, amely során megvitattuk a már meglévő tapasztalatainkat és az egyes oktatási módszer nehézségeit  és pozitívumait is. Továbbá most a tanári asztal másik felén diákként is részt vettem órákon/ előadásokon különböző témákban, a programkínálat igen változatos volt  pl. szaknyelv fontossága; szcenárió didaktika (forgatókönyv módszer); a tanulási céloknak megfelelő tankönyvek kiválasztása és ennek megfelelő tananyagtartalmak összeállítása; változások a munkaerőpiacon; ChatGPT adta lehetőségek tanulói és tanári szemmel, a 21. század munkaerőpiac igényeinek megfelelő álláspályázatok készítése; munkainterjú training; vállalkozások működése gyakorlati példákon keresztül és még sok-sok érdekes dologról hallottam és folytattam beszélgetést. Úgy gondolom, hogy nyelvtanárként nagyon fontos, hogy időnként a tanári asztal másik oldalára is átkerüljünk, hisz így szembesülünk akár egy rövid időre is a nyelvtanulás során felmerülő nehézségekkel és így tudjuk majd  hatékonyan kezelni és  megoldani ezeket. Abban a szerencsés helyzetben voltam, hogy a kurzus alatt megbeszélt valamennyi téma piaci aktualitással bír, amelyeket nem csak a német, hanem a szaknyelvi  órákon is és az órákra való készülés folyamán is fel tudok majd hasznáni.  

   

Délutáni programok, eu-s alapelvek

Ezen a héten szinte minden nap esett az eső Düsseldorfban, de a programok sokasága miatt ez többnyire csak késő délután zavart, amikor a szállásra indultam vissza. Az eső ellenére a városnézés sem maradt ki a programból a Hop-on Hop-off buszos megoldás segítségével. Láttam többek között: Düsseldorf óvárosát, Königsalleen sétáltam, Medienhafen in ott volt a programon, Hofgarten és még sorolhatnám, hogy mennyi csodás nevezetességet néztem meg. Be kell vallanom,hogy az eső ellenére is, igazán  fantasztikusan éreztem magam a német nyelvű környezetben. 

A sokszínűség és a befogadási politika a fontos stratégiai célkitűzések egyike Németországban. Mindez nagyon jól visszatükröződik egyrészt a város életében, másrészt az iik munkájának szerveződésében. Düsseldorfban például egy városi séta alkalmával különböző nemzetiségű emberekkel és kétnyelvű (arab-német) útjelző táblákkal találkozhatunk. Ez arra is utal, hogy a lakosság azonosul a sokszínűséggel. Az iik munkatársai is különböző nemzetiségűek, akik már hosszabb vagy rövidebb ideje élnek Németországban. Az iik a munkáján/tevékenységén keresztül arra törekszik, hogy segítse a kint élő külföldieket, menekülteket a németországi beilleszkedésükben, megnyissa az utat a külföldi munkavállalók számára egy méltányosabb, sokszínűbb, rugalmasabb munkahely felé. A tanárok arra törekednek, hogy a diákok aktívan részt vegyenek a tanulási folyamatokban. Ahhoz, hogy a külföldiek ne érezzék magukat kirekesztetnek, és a mindennapokban egyre jobban boldoguljanak a munkahelyi és a mindennapi életben előforduló szituációkat igen aprólékosan és folyamatosan gyakorolják német nyelven. Minden tanuló számít, függetlenül attól, hogy melyik országból jött, milyen vallású vagy nemű és a cél az, hogy a különböző számukra kihívást jelentő helyzetekben, meg tudják állni a helyüket és segítséget tudjanak kérni, amennyiben szükségük van rá.

  

Rövid konklúzió,  ajánlás, jövőbeli terv

Minden egyes továbbképzésnek sok-sok pozitív hozadéka van mind a diákok és mind saját magunk számára, igaz csak akkor, ha nyitottak vagyunk valami új dolgot kipróbálni. Persze, az is szükséges, hogy merjünk kilépni egy kicsit a komfortzónából, a megszokott környezetből és kíváncsian szemléljük, befogadjuk a bennünket ért számos ingert, majd ezt követően próbáljuk ki a tanultakat, a megtapasztalt dolgokat a diákjainkkal. Hogy megéri -e? A diákjaim visszajelzése is megerősít abban, hogy mindez  mindenki számára nagyon hasznos, hisz a megújulást, a módszertani változatosságot így tudom biztosítani. Továbbá azt is fontosnak tartom, a diákjaim érzik és látják, hogy nem csak nekik kell ebben a folyamatosan változó világban újabbnál újabb dolgokkal megbírkózni, hanem én magam is ezt az utat járom jelenleg és remélhetőleg a jövőben is lesz minderre lehetőségem.