Csányi Tibor

Let's play, but how?

"The project was funded by the European Commission. The views expressed on this website do not necessarily reflect those of the European Commission."
2022-1-HU01-KA121-SCH-000062316


Kurzus szervezője:
Hungary Expert
30 July - 5 August 2023
Rovinj

   

BESZÁMOLÓ:

Hol voltam, és miért (milyen motiváció vezérelt)?

Horvátország egy gyönyörű városában Rovinjban vettem rész Erasmus+ kurzuson. Tavaly ugyanitt voltam Erasmus+ képzésen matematika témájú kurzuson. Idén ennek folytatása volt a célom, új témakörök feldolgozásával fejlődhettek kompetenciáim. A 12-es matematika tagozatos tanulók tanításához kaptam szakmai segítséget.

    
A kurzusról 

Játsszunk, de hogyan - Stratégiák és bajnokságok szervezése című kurzuson vettem részt. Vasárnap délután a regisztráció után találkoztunk a résztvevőkkel és a mentorunkkal. Dobos Sándor, a magyar matematikai diákolimpikonok felkészítő tanára egy héten át folyamatos gondoldolkodásra sarkallta akurzuson résztvevőket. Az első nap egy bemelegítő beszélgetéssel kezdtünk, megismerkedtünk egymással és kurzus tematikájával. A közös vacsora alkalmával jobban megismerhettük egymást és a párhuzamosan futó kurzusok résztvevőit.

   

Két témakört boncolgattunk párhuzamosan, egyre nehezebb problémákba ütközve. Az egyik a különböző bajnokságtípusok megszervezhetősége és megszervezése, a másik pedig a stratégiai játékok megoldási módszerei, egyértelmű kommunikációja volt.A kurzus alatt a bajnokságok szervezésének feltételeit rögzítettük, megfontoltuk a mérkőzések listázását, fordulókba szervezését. Típus szerint a focibajnokság, az ultibajnokság és a salakmotoros bajnokság szervezése kapott nagyobb hangsúlyt, de innen már könnyedén általánosíthatjuk a problémát. A stratégiai játékokat magunk is lejátszottuk, két fontos típussal foglalkoztunk, majd a Grundy számok segítségével általánosabb megoldást is találtunk, amellyel nehezebb problémákat is megoldhatunk.

   

Ha hazajöttem, hogyan fogom hasznosítani az iskolámban?

A játékok online megvalósításához az excell ismereteimet bővítettem makrók használatával és némi excel programozással. A bajnokságszervezési tudásommal segíthetem a testnevelőket, és a tagozatos tanulóim gráfelméleti, kombinatorikai tudását szélesíthetem. A stratégiás játékokat matematika órákon motivációs feladatként fogom alkalmazni, miközben a tanulók precíz kommunikációját fejleszthetem. A tanulóknak bajnokságot szervezek a Winner alkalmazás segítségével, és hétről hétre a kurzuson tanult játékokat játszhatják a tanulók.

  

Délutáni programok, EU-s alapelvek

Az ismeretségi körünket nem csak a kurzuson és a közös vacsorán, hanem egy  delfinnéző hajótúra alkalmával szélesítettük. Rovinj és a környék látnivalóit, a tengerpartot délutánonként tekintettük meg. A fenntarthatóság érdekében a kurzus alatt az eldobható flakonok helyett vízautómatákat telepítettek, ahonnan a saját kulacsunkba tölthettük a vizet.

   

Rövid konklúzió,  ajánlás, jövőbeli terv

Összességében sok tanulással, kiváló programokkal, látnivalók megtekintésével telt a kurzus. Aki fejlődni szeretne a matematika és a stratégiai játékok alkalmazásban, annak mindenképp érdemes ezt a kurzust választania. . Ezen kívül az új tanévben szeretnék job shadowing-on részt venni, hogy megismerkedhessek más országok matematika-tanítási kultúrájával.