Csányi Tibor
Let's play, but how?
"The project was funded by the European Commission. The views expressed on this website do not necessarily reflect those of the European Commission."
2022-1-HU01-KA121-SCH-000062316
Kurzus szervezője:
Hungary Expert
30 July - 5 August 2023
Rovinj
BESZÁMOLÓ:
Hol voltam, és miért (milyen motiváció vezérelt)?
Horvátország egy gyönyörű városában Rovinjban vettem rész Erasmus+ kurzuson. Tavaly ugyanitt voltam Erasmus+ képzésen matematika témájú kurzuson. Idén ennek folytatása volt a célom, új témakörök feldolgozásával fejlődhettek kompetenciáim. A 12-es matematika tagozatos tanulók tanításához kaptam szakmai segítséget.
A kurzusról
Játsszunk, de hogyan - Stratégiák és bajnokságok szervezése című kurzuson vettem részt. Vasárnap délután a regisztráció után találkoztunk a résztvevőkkel és a mentorunkkal. Dobos Sándor, a magyar matematikai diákolimpikonok felkészítő tanára egy héten át folyamatos gondoldolkodásra sarkallta akurzuson résztvevőket. Az első nap egy bemelegítő beszélgetéssel kezdtünk, megismerkedtünk egymással és kurzus tematikájával. A közös vacsora alkalmával jobban megismerhettük egymást és a párhuzamosan futó kurzusok résztvevőit.
Két témakört boncolgattunk párhuzamosan, egyre nehezebb problémákba ütközve. Az egyik a különböző bajnokságtípusok megszervezhetősége és megszervezése, a másik pedig a stratégiai játékok megoldási módszerei, egyértelmű kommunikációja volt.A kurzus alatt a bajnokságok szervezésének feltételeit rögzítettük, megfontoltuk a mérkőzések listázását, fordulókba szervezését. Típus szerint a focibajnokság, az ultibajnokság és a salakmotoros bajnokság szervezése kapott nagyobb hangsúlyt, de innen már könnyedén általánosíthatjuk a problémát. A stratégiai játékokat magunk is lejátszottuk, két fontos típussal foglalkoztunk, majd a Grundy számok segítségével általánosabb megoldást is találtunk, amellyel nehezebb problémákat is megoldhatunk.
Ha hazajöttem, hogyan fogom hasznosítani az iskolámban?
A játékok online megvalósításához az excell ismereteimet bővítettem makrók használatával és némi excel programozással. A bajnokságszervezési tudásommal segíthetem a testnevelőket, és a tagozatos tanulóim gráfelméleti, kombinatorikai tudását szélesíthetem. A stratégiás játékokat matematika órákon motivációs feladatként fogom alkalmazni, miközben a tanulók precíz kommunikációját fejleszthetem. A tanulóknak bajnokságot szervezek a Winner alkalmazás segítségével, és hétről hétre a kurzuson tanult játékokat játszhatják a tanulók.
Délutáni programok, EU-s alapelvek
Az ismeretségi körünket nem csak a kurzuson és a közös vacsorán, hanem egy delfinnéző hajótúra alkalmával szélesítettük. Rovinj és a környék látnivalóit, a tengerpartot délutánonként tekintettük meg. A fenntarthatóság érdekében a kurzus alatt az eldobható flakonok helyett vízautómatákat telepítettek, ahonnan a saját kulacsunkba tölthettük a vizet.
Rövid konklúzió, ajánlás, jövőbeli terv
Összességében sok tanulással, kiváló programokkal, látnivalók megtekintésével telt a kurzus. Aki fejlődni szeretne a matematika és a stratégiai játékok alkalmazásban, annak mindenképp érdemes ezt a kurzust választania. . Ezen kívül az új tanévben szeretnék job shadowing-on részt venni, hogy megismerkedhessek más országok matematika-tanítási kultúrájával.