Szabó Beatrix

Kurzus neve:
DRAMA IN EDUCATION

A HOLISTIC APPROACH TO TEACHING WITH DRAMA TECHNIQUES

“A projektet az Európai Bizottság támogatta. A honlapon megjelentek nem szükségszerűen tükrözik az Európai Bizottság nézeteit.”

    

Kurzusszervező:

Pricalica (az iskola honlapja - a kurzus leírása)

    

Helye, ideje:

2021.07.04. - 2021. 07.10.  Angra do Heroismo (Portugália)

  

BESZÁMOLÓ:

Igazán nem mindennapi érzés volt megérkezni az Atlanti-óceán “közepén” fekvő szigetcsoport Terceira nevű második legnagyobb szigetére. A nyüzsgő, vibráló Budapest után Angra do Heroísmo - ami 1983-tól az UNESCO Világörökségének a része - a nyugalmat és békét képviselte. Az emberek az egész kint eltöltött idő alatt nagyon kedvesek, nyitottak és segítőkészek voltak.
 
A kurzus elején meglátogattuk a helyi iskolát, ahol kötetlen beszélgetésekkel jobban megismerhettük a portguál iskolarendszert, a specifikusabb tantárgyakat, a szakképzést, illetve az intézmény munkatársait. Később több szempontból közelítettük meg a dráma fogalmát. Sara Leal (filmrendező) foglalkozásain keresztül egy alternatívabb szemlélettel találkoztunk. Több olyan gyakorlatot is kipróbáltunk, ami segíti a diákokat abban, hogy könnyebben mozogjanak a színpadon, merjenek interakcióba lépni egymással és a közönséggel (spectator → spectACTOR). Később az Augusto Boal brazil színházi szakember nevéhez köthető irányzattal - az Elnyomottak Színháza (Theatre of the Oppressed) - ismerkedtünk meg. Ez bemutatta, hogy a dráma a diákok szócsöve lehet arra, hogy kitörjenek az őket körülvevő elnyomásból (pl. bullying), illetve hogy feltegyék az őket feszítő kérdéseket. A további foglalkozásokon a színházi darabok felépítése került a középpontba, amit több példán keresztül megvizsgáltunk, majd Flávia Medeiros műhelymunkáján a követendő pedagógiai elvekről és a tanár szerepéről beszéltünk.
  
Graça Coelho Erasmus facilitátor külön hangsúlyt fektetett arra, hogy a tanulás mellett az Azori-szigetek történelmével, gasztronómiájával, természeti kincseivel és kultúrájával is jobban megismerkedjünk. Délutáni programokon keresztül meglátogattuk a Natal vulkánt, aminek egyedülálló módon szinte a legaljáig lesétálhattunk. Nem messze, Biscoitos városánál pedig a megszilárdult lávakövek természetes módon kialakult medencéiben úszhattunk.
  
A kurzus során tanultak segítséget nyújtanak abban, hogy saját csoportjaimmal felkészüljünk egy darab előadására (ami az iskolánkban a nyelvi előkészítő év végén mindig megrendezésre kerül). A felkészítő gyakorlatokon keresztül, a darab szerkezetének kialakításán át egészen a diákokat feszítő kérdések belefoglalásáig kaptunk gyakorlati tanácsokat. Az Elnyomottak Színháza segít abba, hogy a diákok több perspektíván keresztül megvizsgáljanak egy helyzetet - a jó és a rossz oldalt képviselve is - ami a kritikai gondolkodásra és empatikus hozzáállásra neveli őket, amik kulcsfontosságú 21. századi kompetenciák.