Rálik Alexandra

Kurzus neve: 
Creative Strategies for Language Teachers: Make it Easy, Make it Real!

“A projektet az Európai Bizottság támogatta. A honlapon megjelentek nem szükségszerűen tükrözik az Európai Bizottság nézeteit.”  

  

Kurzusszervező:

Europass Teacher Academy (az iskola honlapja - a kurzus leírása)

  

Helye, ideje:

2021.08.09. - 2021.08.14. Firenze (Olaszország)

   

BESZÁMOLÓ:

Első mobilitásom a Hunfalvyban kalandosan indult: a még pre-COVID időkben tervezett lettországi orosz nyelvű továbbképzés helyett az idei újratervezésnek köszönhetően egy röpke éjszakai vonatozás után toszkán hegyekre-völgyekre ébredtem. Nem bántam meg, hogy végül Firenzében volt lehetőségem részt venni az Europass nyelvtanároknak meghirdetett továbbképzésén, amelynek középpontjában egyfelől a tanulói (és persze tanári) kooperáció, valamint a különböző digitális eszközökkel támogatott kreatív gyakorlatok álltak.

   

Az egyhetes kurzus első napján ismerkedtünk, bemutattuk iskoláinkat. Az angol nyelvű képzésen a lengyel, orosz, lett, horvát és német kollégák mellett rajtam kívül négy másik magyar tanárnő is részt vett a képzésen – mégsem vált ettől unalmassá a társaság, hiszen egészen más városokból, más típusú iskolákból, izgalmas tapasztalatokkal érkeztek. A második nap középpontjában a fordított tanterem (’flipped classroom’) elmélete és gyakorlata állt, ami a karanténidőszak után közel sem tűnt ismeretlennek: gyakran adtunk inkább előkészítő elméleti feladatokat háziként, hogy az órán többet gyakorolhassuk az új tananyagot. Ehhez jó kapaszkodót nyújtott az EdPuzzle alkalmazás, amivel sok korábbi „videós oroszórámat” tehettem volna még izgalmasabbá, de az biztos, hogy a tantermi oktatásban is nagy hasznát veszem majd. A következő napokon olyan hagyományos és digitális eszközök révén megvalósítható kooperációs módszerekkel ismerkedtünk meg – legtöbbször először a saját bőrünkön –, amelyekkel valóban felébreszthetjük az egy év otthonülés után talán kissé ellanyhult kreativitásunkat. Nem meglepő módon a legizgalmasabb ezek közül az volt, amikor a csütörtöki napot kincskereső gyakorlattal indítottuk – a tét nem az volt, hogy ki nyeri a legfinomabb olasz édességet (bár ez sem elhanyagolható), hanem az, hogy Firenze rejtett csodáinak felkutatása közben már közösen gondolkodjunk a saját tanórai kincskeresőinken is.

   

A képzés jó hangulatban és majdhogynem túl jó időben telt (tekintve az egész héten uralkodó hőséget). A szabadidőnkben szervezett városnézésen lehetőségünk volt a Piazza della Signorián a talpunk alatt, vagy épp a Santa Croce templom homlokzatán is felfedezni a város olyan apró jeleit, ami a reneszánsz bölcsőjét megelőző középkori kereskedővárost fedték fel. Ahogy Szerb Antal írja olaszországi útinaplójában, Firenze Bolognához és Velencéhez hasonlóan „emberszabású város”, és az is maradt. Nem kell hozzá más, csak egy strapabíró cipő, egy táskába csúsztatott Dante – és persze az abbahagyhatatlan olasz kávé.