Bogdán Gergely

21st century skills: learning to learn and adapt

   

“A projektet az Európai Bizottság támogatta. A honlapon megjelentek nem szükségszerűen tükrözik az Európai Bizottság nézeteit.”
Project code: 2022-1-HU01-KA121-VET-000062327

      

Kurzusszervező: 

Hungary Expert for Teachers and Students

     

Helye, ideje: Rovinj (Horvátország)

2023. július 23-29.

  

BESZÁMOLÓ

  

2023. júliusában a Hunfalvy akkreditált Erasmus pályázatának részeként egyhetes továbbképzésen vettem részt, melynek témája a 21. századi tanulás és tanítás módszerei voltak. A kurzus angol nyelven folyt, aminek külön örültem, hiszen így gyakorolhattam az aktív angol nyelv használatát is. A kurzusra elsősorban azért jelentkeztem, mert sokszor úgy érzem, hogy tanítás közben  ösztönösen visszanyúlok a közoktatásban általam tapasztalt pedagógiai mintázatokhoz, amelyek a mai világban már csak korlátozottan érvényesek. E minták felülírása érdekében készen álltam a 21. századi tanítás módszereit a lehető legalaposabban megismerni. A kurzus iskolánk Erasmus stratégiában megfogalmazott új módszertan beépítése, szakmai szemléletváltás stratégiai céljához is kiválóan illeszkedik. Nem mellékesen Rovinj közelsége miatt lehetővé vált számomra a fenntartható közlekedési mód használata, amely ugyancsak fontos a klímaváltozás elleni közös európai fellépés érdekében.

   

A kurzust Rézműves Zoltán lektor, tankönyvíró, az Oxford University Press korábbi munkatársa tartotta, akinek munkája során elengedhetetlen volt, hogy a tankönyvi példák, feladatok és olvasmányok egyaránt a 21. századi készségek megszerzését segítsék elő. A kurzus során megismerkedtünk az 5C elméletével, amely a kommunikációt, kreativitást, kooperációt, kritikai gondolkodást és a kultúrát helyezi a pedagógiai tevékenység középpontjába. A módszerek sokszínűsége, a sok erőforrás, amelyet Zoltán megosztott velünk és a tanulás és tanítás céljának mélyebb filozófiai értelmezései a 21. századra vonatkozóan egyaránt arra sarkalltak, hogy jobb akarjak lenni a szakmámban. Az órák következő tanévre való tervezésénél jelenleg is nyitva van a jegyzetfüzetem, amelyet Rovinjban töltöttem meg, hiszen a tanult módszerek kiválóan beépíthetők a gyakorlatban is. A kurzus során számos más ország pedagógusaival ismerkedtem meg, akik tapasztalataikkal még gazdagabbá tették az elsajátított ismeretek körét.

  

A kurzuson töltött órákat követően délután lehetőségem nyílt felfedezni Isztria gyönyörű tájait, gasztronómiáját és kultúráját a kurzus többi résztvevőjével, amely lehetőséget biztosított szakmai kapcsolatépítésre és kommunikációs képességeim fejlesztésére is.  Az épített és természeti környezet csodálatos egyvelege található meg Rovinjban, ízléses és visszafogott, egy valóban fenntartható léptékű város. A lakosság összetételét illetően megtudtam a helyiektől, hogy a Jugoszláv-háború során a Dalmáciában élő polgári – értelmiségi rétegek előszeretettel választották Isztriát menedékül, így az elfogadás, a demokrácia iránti elkötelezettség a térségben jóval magasabb, mint Horvátország más részein. A fenntarthatóság tekintetében a város láthatóan szigorú beépítési szabályokkal igyekszik védeni a természeti környezetet, a partszakasz teljes egészében besétálható. 

   

Összességében rendkívül jó élmény volt megtapasztalni, hogy ennyi hasonló gondolkodású pedagógus van jelenleg is a szakmában Európa-szerte. Hiszek benne, hogy közösen képesek lehetünk a 21. századhoz méltó iskolát csinálni.