Foster Dóra
Tanfolyam neve:
CLIL Secondary Teachers of Humanities (L)
Kurzusszervező:
International Study Programmes
Helye, ideje:
Cheltenham (Anglia) 2017. 07. 03. - 2017. 07. 15.
Disszemináció:
Tananyagok ide kattintva elérhetőek
BESZÁMOLÓ:
Az iskolánk a módszertani és nyelvi megújulás jegyében sikeresen pályázta meg az Erasmus Plusz KA1 projektet, ezért Angliába, Cheltenham városába utazhattam, hogy két hétig módszertani tudásomat fejlesszem.
Igen hasznos módszertani továbbképzésben volt részem. A kiválasztott ISP (International Study Programmes) kurzusának témája a CLIL (Content and Language Integrated Learning) volt, tartalom és nyelv integrált tanítása két tanítási nyelvű iskolákban. Vagyis hogyan tanítsunk jól egy tantárgyat idegen nyelven? Ez a téma különösen érdekelt, mert annak idején a szakdolgozatomat is ebben a témában írtam. Ez alatt a két hét alatt többet kaptam, mint reméltem.
A tanfolyam nagy ajándéka számomra az volt, hogy Dr. Diana Hicks vezette az összes műhelyfoglalkozásomat. Az ő könyveit használtam szakdolgozatom írásakor és most együtt dolgozhattam vele! Karizmatikus egyénisége és eredeti humora mindenkit rabul ejtett. Az órái olyan élvezetesek voltak, hogy szinte repült az idő. Nála az elméletet mindig gyakorlatban is alkalmaztuk. A legvégén egy általunk kiválasztott témában kellett ismertetnünk egy igazi CLIL tanóra menetét, lépésről lépésre. Jobban izgultunk, mint a vizsgatanításunk előtt. Az óratervem bemutatása jól sikerült.
A második héten megtudhattuk, hogy milyen az angol középiskolai oktatás és vizsgarendszer. Az előadónk a nagy gyakorlattal rendelkező Danielle Gay volt, aki a Bournside középiskolában tanít. Olyan intenzív volt az előadása, hogy a végére teljesen lefáradtunk, de rengeteg gyakorlati tippet kaptunk tőle. Előadása után egy közös beszélgetés keretében mindenkinek el kellett mondania, hogy saját országában mi a helyzet, így egy jó kis beszélgetés alakult ki. Kiderült, hogy sehol sem egyszerű az élet.
Elmélet után mindig jön a gyakorlat. Meglátogattuk Cheltenham egyik középiskoláját. A Pitville School igazgatója volt a házigazdánk és minden kérdésünkre készségesen válaszolt.
Ahhoz, hogy jól tudjon valaki idegen nyelven egy adott tantárgyat tanítani, ahhoz jól kell ismernie a tantárgy szókincsét. Ebben segítségünkre volt Damian O’Donovan, vizsgázató, akitől sok fontos gyakorlati tanácsot kaptunk, a nyelvtörténettől kezdve, a kiejtésen keresztül, a szónoklatig. Az óráit szónoklatokkal zártuk le, amire annyi felkészülési időnk volt csak, amíg elolvastuk az általunk kihúzott címet. Köszönhetően az itthoni szónokversenyek rendezésének, ez a feladat is jól ment.
A foglalkozások 9:00-16:00-ig tartottak, néha még tovább is, de utána mindig együtt maradtunk és átbeszéltük a napi eseményeket. Jó kis csapat alakult ki spanyol, német, holland, litván, cseh és bulgár kollégákból. A kapcsolatot a jövőben is tartani fogjuk. A befogadó családunk is nagyon kedves volt.
A hétvégék is aktívan teltek, mivel városnézésekre vittek minket. Szebbnél szebb helyeken jártunk:
- Blaenavon - Big Pit Nemzeti Szénmúzeum, mely ma az ipari világörökség része;
- Cardiff vára és lenyűgöző könyvtára;
- Gloucester katedrális, ahol a helyi híres gyermekkórus énekelt;
- Tewkesbury Apátság és az éves Tewkesbury Középkori Fesztivál és vásár, ahol korhű jelmezekbe öltözött katonák előadták a Rózsák háborújának híres csatáját;
- Bourton-on-the-Water település, melyet Cotswolds Velencéjének is neveznek;
- Cirencester Apátság, Anglia egyik rejtett gyöngyszeme;
- végül Bath, mely 2000 éve a szigetország egyetlen természetes melegvíz-forrására épült, belvárosa ma a világörökség része. Itt megnéztük az Apátságot, a Római Fürdőt, a Pultney-hidat, a Királyi Félholdat, a Köröndöt és a Jane Austen emlékházat.
Összefoglalva: A munkámhoz hasznos tapasztalatokat szereztem, melyeket remekül be tudok majd építeni a tanításba.