Hunfalvysok Japánban

Négy hunfalvys diák és Nyeste tanár úr vett részt a kilencedik "Overseas Children's Japan Experience Program"-on, amely a világon japánul tanuló gyermekek nyelvi hálózatát támogatja.

  

A Hakuho Alapítvány azért jött létre, hogy egy nemzetközileg is elismert japán cég, a Hakuhodo japánnyelv-oktatást támogató programjait koordinálja. Háromféle oktatástámogató lehetőségre lehet pályázni náluk: japánnyelv-oktatással foglalkozó kutatói ösztöndíj, japánul tanuló diákok számára Japánba utazás és japán diákok számára külföldi látogatás. Iskolánk ezek közül a második lehetőségre pályázott már éve óta, és 2017 júniusában megszületett a döntés, hogy bekerültünk. A program két részből állt. Elsőként a 2017 novemberében megrendezett A-program keretein belül a pályázatot megnyert iskolák japántanárai látogattak el Japánba, Saitama városba, ahol egyfelől módszertani képzésben részesültek, másrészt pedig megismerkedtek egymással, a program szervezőivel és a rákövetkező tavasszal folytatódó B-program tervezetével, ahol a résztvevő tanárok már 4-4 diákot is magukkal vihettek. A 2017-18-as A- és B-programban összesen tizenhárom országból tizennégy iskola vett részt: Ausztrália (két iskola), Egyesült Királyság, Fülöp-szigetek, India, Indonézia, Magyarország, Malajzia, Oroszország, Tajvan, Thaiföld, Törökország és Vietnam. A program célja a japántanulás motiválása mellett a különböző kultúrák kölcsönös megértésének és békés együttélésének elmélyítése.

  

A 2018. április 12-én kezdődő B-program során iskolánk már 12-én délelőtt megérkezett Japánba, ahol a résztvevő diákok megismerhették egymást, hogy másnap kezdetét vegye a program egyik legizgalmasabb pontja: három résztvevő japán iskola diákjaival tölthettek együtt három napot Nasu városban, közös négy-öt fős szobákban, ahol a japán iskolások segítségével megismerhették a japán fürdőt, az evőpálcika használatát és azt is, milyen a hagyományos matracon, a futonon való alvás. Természetesen mindezt japánul, és a hunfalvysokat többször is megdicsérték, milyen ügyesek. Minden iskolának be kellett mutatnia egy, a saját országára jellemző dalt vagy táncot, majd pedig a japán diákok által szervezett sportprogram töltötte ki a nap további részét.

  

Nasu után Tokió következett, ahol a diákok részt vettek nyelvórákon, valamint városi programon is. A rendelkezésre álló  nem túl sok szabadidőben igyekeztünk minél több helyet megtekinteni, így jutottunk el például Kamakura városba, ahol megnézhettük a Nagy Buddha bronzszobrát.

  

A résztvevő három japán iskolából kettőbe ellátogathattunk, és itt a diákoknak be kellett mutatni iskolájukat, valamint az iskolák által szervezett közös programokon és tanórákon vehettek részt. A második hétvégén pedig a homestay következett, amikor japán diákok családjánál voltak elszállásolva a gyerekek. Bár kevés időt tölthettek együtt, nagyon tartalmasan telt, és búcsúzásnál mindenki nagyon meg volt hatódva, többen a könnyeikkel küzdöttek.

  

Az utolsó napok nyelvórákkal és egy prezentáció készítésével teltek, ahol diákjainknak arról kellett beszámolniuk, milyen felfedezéseket tettek Japánban. Mindenki meglepődött, amikor megtudták, mennyien jönnek el megnézni a beszámolót.

  

Az április 12-től 26-áig tartó japán út nagyon tartalmasan telt, és a résztvevők nyelvtudásának fejlesztése mellett sokat segített a gyerekeknek nem csak a japán, hanem más országok kultúrájával szembeni megértés és tolerancia elmélyítésében is, ezáltal pontosan elérve a célt, amiért az egész programot létrehozták.

 

Nyeste Zsolt